VOLVO: PERINTÖJÄ NOUDATTAEN

Hybridi- ja sähköautojen tuotantobuumissa Volvo esittää uuden farmarin V60 parhaissa merkin tavoissa kahdella konevaihtoehdolla: diesel-käyttöinen D4 tai bensalla toimiva T5.

Vuoristoihin, Metsään Ja Töihin

Myös hybridiversio tulee lähiaikoina markkinoille, mutta ”hieman myöhemmin”. Kai Volvolla on ollut kova himo käynnistää uudistetun mallin myynti? Uutuus on nimeltään Cross Country ja valmistaja korostaakin, että autolla pystyy kulkemaan mitä tahansa teitä.

Vuoristoihin, Metsään Ja Töihin

V60 Cross Countryn perusversio on saanut nelivedon, automaattisen jarrutusjärjestelmän alamäkeä mennessä, tiellä pysymisen kontrollin mutkissa ja offroad moden, jonka saa kytkettyä päälle ennen kuin eksyy syvemmälle metsään. Sähkövehkeitä on vähän, mutta tärkeimmät löysivät mallista oman paikkansa: City Safety -järjestelmä tunnistaa esteet tiellä ja käyttää hätäjarrutusta tarpeen tullen, ja lisäksi kuljettaja voi kirjoittaa tekstiviestejä tai laittaa uusia valokuvia Instagramiin ainakin alle 130 km/h nopeuksissa, jolloin on mahdollista käyttää puoliautomaattista ohjausta. Myös tiedotus- ja virkistysjärjestelmä Sensus helpottaa kuljettajan elämää pitkillä matkoilla ja sitä voi käyttää sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa. Kuten jo mainittiin, Volvon V60 Cross Countrylla pitäisi päästä minne tahansa. Sen sallii 210 millimetrin maavara, joka on 75 millimetriä tavallista V60 korkeampi, ja niin myös offroad mode, jonka käytön aikana auto ymmärtää itse enemmän kuin kuljettaja ja säätää alustan ja ohjauksen metsään sopivaksi. Koneista pystyy tällä hetkellä valitsemaan ensin polttoaineen, ja jos päätyy bensakoneeseen niin vaihtoehtoja ei ole kuin yksi: kaksilitrainen 245-heppainen moottori, kun taas diesel-koneissa vaihtoehtoja on kaksi: 150 ja 190 hevosvoimaa. Kun markkinoille tulee Cross Countryn hybridiversio, siinäkin on saatavilla kahta konevaihtoehtoa: 345 ja 390 hevosvoiman aggregaateista pääsee valitsemaan sen, mikä tuntuu sopivammalta sekä ohjaukseen että taskuun.

Tavallista Parempi Perinteinen Auto

Edellinen Volvo V60, jota ei kehuttu joka paikassa kuljettavaksi, esitettiin keväällä 2018 Genevassa ja sen pääkilpailijoiksi nousivat heti Audin A4 Avant, bemarin 3-sarjan Touring ja mersun C-Class Estate. Uusi V60 sai edeltäjäänsä verrattuna paljon enemmän tilaa takakonttiin – 99 litraa ylimääräistä tilaa syntyi melkein tyhjästä, kun itse auton koko ei ollut kasvanut. Kun V60-mallista esitettiin Cross Country -versio, kilpailijat jäivät reippaasti taakse: Audilla, BMW:llä ja Mercedes-Benzillä ei vielä ole löytynyt tarpeeksi hyvää vastausta tälle ruotsalaiselle joka maaston autolle.

Maineesta Poiketen

Volvon peruskäyttäjä tunnetaan seuraavasti: hän pitää päässään vanhanaikaista kalastajan hattua, kasvoissa on hyvin huolletut harmaat viikset, paksu ruutukuvioitu kauluspaita päällä ja iso pehmeä koira kulkee aina mukana, myös autossa. Viikonloppuisin hän istuu joen tai järven rannalla ongenvapa kädessä ja valittaa meluisasta nuorisosta, joka häiritsee kalastusta. Uudemmissa Volvon malleissa näkyy halu päästä vihdoin viimein pois tästä stereotypiasta ja antaa asiakkailleen jotain uutta, nykyaikaista ja trendikästä. Ajan myötä lasit ovat tulleet matalammiksi, etupuskuri aggressiivisemmaksi ja konepelti pidemmäksi. Mustat helmat saivat oman värinsä eivätkä poikkea enää koko auton ulkonäöstä, ja auton sisustaankin suunnittelijat kiinnittivät paljon enemmän huomiota kuin aikaisemmin: kromatut detaljit, vähän puuta, hiottua metallia kaiuttimissa, ja jopa sisustan nahkaan on vähän vaihdettu sauma-askelta. Lakonisesta pohjoismaisesta tyylistä ei ole jäänyt juuri mitään, mutta tärkeimmät seikat pysyvät paikoillaan: materiaalit ovat aitoja ja käytännöllisyys on edelleenkin huippuluokkaa. Se, mikä tekee Volvosta tänäkin päivänä erittäin houkuttelevan ajettavaksi, on sen oma tyyliluokka: Volvolla ei koskaan kopioida saksalaisten eikä varsinkaan japanilaisten ratkaisuja, vaan tarjotaan markkinoille omia, pitkälle mietittyjä ja erinomaisesti testattuja uutuuksia.

Maineesta Poiketen

 

Comments are closed.