VANHOJEN JAPSUJEN TOTUUTTA

Niistä tehtiin elokuvia. Niitä rukoiltiin, arvostettiin ja rakastettiin. Niihin vaihdettiin taloja ja vaimoja, ystäviä ja muuta elämän sosiaaliseen osuuteen kuuluvaa tavaraa. Ne ovat vieläkin tietävän porukan suosiossa ja niiden tuning-varaosalistat ovat loputtomia. Ajan myötä tapahtuvan autotuotannon kehittyessä niillä on silti oma paikkansa jokaisen ”ymmärtävän” autoilijan sielussa. Mikä niitä japsufaneja oikein vaivaa? Onkohan siihen olemassa oikeita syitä, kun 30 vuotta vanhat autot rakennetaan kokonaan uusiksi ja niiden paikka omistajan prioriteettilistalla on aina ykkönen?

Kun Pitää Korvata Kaikki

Viime aikoina olen sanonut, että jos elämästä puuttuu jotain – kumppani, ystävät, ongelmat, työ, mikä tahansa – osta moottoripyörä. Voin aloittaa sen filosofian levittämisen tässäkin, mutta jossain syvempänä aivoissa ymmärrän, että se ei kaikille käy. Vuosia sitten, kun meikäläisellä ei ollut vielä edes A-korttia, olisin sanonut samaa vanhasta japsusta – ja syystäkin, sillä meikäläisen valinta osui ensimmäisen sukupolven Eclipseen – sellaiseen jossa ajovalot ovat avautuvia ja jonka voisi rehellisesti sanoa japanilaisen Mitsubishin autotuotannon häpeäksi. Ei tietysti millään pahalla taas, mutta siitä on olemassa kaksi versiota: vanhempi ja uudempi, ja meitsin versio oli vanhempi. Siitä puuttui neliveto ja turbiini, joita oli toisessa G1-versiossa, ja se ei osannut pitää tyhjäkäyntiä. Opettelin käyttämään käsijarrua kaupungin ruuhkissa ja auton käynnistys vetämällä oli jo rutiinia. Ostin Eclipsen vuoden 2010 alussa, kun se oli jo täysi-ikäinen, koska tarvitsin jotain tarkoitusta omaan elämään: kun kaikki meni päin seinää, auto korvasi menetykset ja ilahdutti, jos toimi.

Kun Pitää Korvata Kaikki

Kuka Niistä Hyötyy?

Tuning-osien valmistajat. Ne käyttävät ihmisten rakkautta vanhoihin japsuihin miettimättä sitä, mitä tällaisten autojen omistajien aivoissa tapahtuu. Olin itsekin sellaisessa japsussa kiinni enkä voi sanoa, että se on ollut jotenkin huonoa: rahaa oli riittävästi, mutta vain Eclipseen. Jos tuloja olisi ollut enemmän, nekin menisivät samaan autoon, joten pennien laskeminen tällaisessa tapauksessa on täysin turhaa. Vanhoihin Nissaneihin, Mitsubisheihin ja Subaruihin löytyy kadehdittavan paljon tuning-osia – niin paljon, että jopa BMW- ja KTM-moottoripyörille tuningia tekevät valmistajat ovat huomattavasti jäljessä. Mitä kaikkea niihin saa ja minkä takia ne ovat haluttuja?

Tuning: Vanhan Japsun Tarina

Omassa tapauksessani koko auton kuntoon laitto ei alkanut tuunauksesta vaan korjauksesta, joka jatkui sen myyntihetkeen asti. Alustaan piti tehdä kaikkea, koska kuulin joka paikasta jotain outoa kolinaa; moottori ei toiminut hetkeäkään tyhjäkäynnillä ollessaan tarpeeksi lämmin ajoon, ja kaikenlaista pientä tekemistä löytyi koko ajan: pyyhkijänsulat elivät täysin omaa elämää kunnes niiden pikkumoottori oli vaihdettu, listat kaipasivat vaihtoa jo ajat sitten ja niin edelleen. Korjausta riitti, mutta yleensä korjauksen kanssa samaan aikaan tapahtui myös jotain tuunailuakin: mitä järkeä on muuten avata vanhan japanilaisen ”urheiluauton” rakenteita, jos siihen ei laiteta jotain tuning-insinöörien keksintöä?

Tuning: Vanhan Japsun Tarina

 

Tapaukseni on ollut ehkä erikoinen – mutta ehkä ei. En voi sanoa, koska tuttavapiiristäni ei löytynyt ketään, kuka kannustaisi tai ymmärtäisi, minkä takia teen tätä kaikkea. Tilasin Saksasta K-Sportin valmistamat säädettävät iskarit ja 6-mäntäiset jarrut eteen (voi voi, se autohan oli etuvetoinen… ja sillä driftattiin!), jenkeistä saapuivat postiin ksenon-sumuvalot, konetta yritettiin virittää monella eri järjestelmällä eikä kukaan ymmärtänyt, miksi auton pitää maksaa niin paljon rahaa ja hermoja. No, se maksoi. Sen myyntihetkestä on jo vuosia, mutta katselen mielelläni vieläkin valokuvia, joissa näkyy vasta ostettu Eclipse G1 ja vasta myyty sama auto: siinä oli tekemistä, vaivaa, hermoja ja rahaa, mutta auto oli sen arvoinen. Tänään en lähtisi ostamaan samanlaista missään tapauksessa, koska asiat ovat tarpeeksi kunnossa muutenkin, mutta silloin sille oli tarvetta, käyttöä ja himoa.

 

Comments are closed.