UUTTA LAATUA KOREASTA

Parin viime vuosikymmenen aikana markkinat pikku hiljaa täyttyivät uusilla automerkeillä. Aluksi niihin suhtauduttiin skeptisesti ja varovasti, suhtauduin samalla tavalla minäkin. Ihan vakavasti, kuka vaihtaisi perusturvallisen Skodan johonkin Hyundaihin tai hienon Audin isompaan Kia-merkkiseen, korealaista luksusta täynnä olevaan kulkuneuvoon?

UUTTA LAATUA KOREASTA

2000-luvun alussa ei melkein kukaan, ja näitä autoja näkyikin maanteillä yllättävän harvoin niiden hinta huomioiden: hinnaltaan ne ovat olleet hyvin halpoja, ja 10 vuotta vanhan saksalaisauton hinnalla oli saanut upouuden tehtaalta tilatun korealaisten tekemän hienon kyydin. Suosimme kuitenkin tuttua laatua, joten saksalaiset, japanilaiset, tsekkiläiset ja ranskalaiset autot ovat edelleen suuressa kysynnässä.

Hyundai Ja Kia: Kumpi On Kampi?

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta Etelä-Korealainen Hyundai-konserni omistaa Kian. Yhtiöiden valmistamat autot ovat hyvin pitkälle samanlaisilta näyttäviä, varsinkin 2000-luvun alussa tehtailta lähteneet, kun yhtiöiden johto oli vasta päättänyt erottaa ne toisistaan niin, että ne tulisivat näyttämään ainakin vähän erilaisilta eivätkä menisi kuluttajilla liian helposti sekaisin. Tänä päivänä voisi jo sanoa, että suunnittelijat ovat kulkeneet näiden parin vuosikymmenen aikana oikeaa tietä ja saivat autonsa näyttämään ja vaikuttamaan todellakin erilaisilta: Hyundai jää edelleen perustoimivaksi autoksi, kun Kia tarjoaa hieman enemmän ”luksus” vaihtoehtoja ja ehkä vähän hienompaa ulkonäköä ja sisustaa. Kauneus on kuitenkin katsojan silmissä, ja tämä voi ehkä jäädä vain minun omaksi mielipiteeksi.

Korealaista Vai Laadukasta?

Tänäkin päivänä Etelä-Korean valmistamista autoista puhutaan sitä sun tätä: ne ovat vähemmän turvallisia kuin peruseurooppalaiset, niiden laatu jää toivomaan parasta, kokoonpano on epäilyttävää ja niin edelleen. Kuitenkin, jos vielä kymmenen vuotta sitten olisin sanonut että en ikinä hankkisi korealaista autoa edes uutena ja ostaisin mieluummin vanhan saksalaisen tai japsun samaan hintaan, tänään mielipiteeni on muuttunut ja niin ovat muuttuneet autojen markkinatkin. Vanhat hyvät saksalaiset autot eivät olekaan enää niin kestäviä kuin aikaisemmin: melkein joka Audissa on turbo-kone ison vapaasti hengittävän tilalla, ja terästäkin alettiin käyttää alustoissa paljon vähemmän kuin aikaisemmin, ja teräksen tilalle on pikku hiljaa, hitaasti mutta varmasti tullut alumiini. Muuten ihan OK, mutta huoltotoimenpiteitä vaativat nykyaikana saksalaisetkin autot – ja yhtä paljon kuin korealaisetkin. Katsotaanko yhtä esimerkkiä?

Hyundai i30 N: Lempinimeltään Fastback

Hyundain tehtaan porukat vaikuttavat itsekin ihmettelevän, miten saivat tällaisen auton koottua. i30 N on uutuus, joka on nopeinta Skoda Octaviaa nopeampi: mikä voi olla korealaistehtaalle parempi uutinen kuin kilpailukyky perushyvän eurooppalaisauton kanssa? N-versio tästä autosta on tehtaan sporttiosaston kehittämä, ja se poikkeaakin perusmallista aggressiivisemmilla helmoilla ja puskureilla – niin kuin esimerkiksi mersujen ja Audien malleissakin: mitä tehokkaampi versio, sitä aggressiivisempi ulkonäkö. Hyundai i30 N-versiossa on käytetty myös punaista väriä korostaakseen auton sporttisuutta, mikä on myös suosittu temppu eurooppalaisilla autojen valmistajilla: punainen, sininen ja oranssi ovat jo vuosia olleet auton sporttisuuden merkkinä pienissä detaljeissa käytettyinä.

Hyundai i30 N: Lempinimeltään Fastback

N-version tekniikka on samanlainen kuin tavallisen i30:n. Kone on tietysti turbiinilla varustettu kaksilitrainen, jonka perusversiosta saa irti 250 hevosvoimaa ja Performance-paketin kanssa kokonaiset 275. Momentti on tosin sama, mutta hyvin riittävä kuitenkin: 353 Nm, mikä kertoo autoista ymmärtäville jo paljon. Sataseen päästään 6.4 sekunnissa, ja Performance-paketilla sitäkin nopeammin: 6.1 sekunnissa. Maksiminopeus on eurooppalaisin tavoin rajoitettu 250 km/h, laatikko on manuaali (siihen meikäläinen jo kaatui) ja vetojärjestelmäksi pystyy ”valitsemaan” vain etuvedon. Se oli taas minulle jo argumentti jättää i30-ajatus pois, sillä quattron jälkeen on hyvin vaikeaa hyväksyä tällainen puoliksi vetävä auto. Mutta kuitenkin, olisiko siinä jo tarpeeksi asiaa, jotta lähtisi kokeilemaan korealaista autotuotantoa? Siinä viimeinen: uuden i30:n hinta on noin 5 vuotta vanhan Corollan paikkeilla. Kelpaisi meikäläisellekin, jopa etuvetona.

Comments are closed.