Urheiluautot

Urheiluauto käsitteenä lienee tuttu monellekin, mutta kun esittää asiasta tietämättömälle kysymyksen: ‘’millainen on urheiluauto?’’, saa vastaukseksi todennäköisesti adjektiiveja, kuten: kallis, hieno ja nopea.

Urheiluautot

Joku saattaisi jopa viitata Fast & Furious -elokuviin, jotka todellisuudessa eivät ole koko totuutta nähneetkään urheiluautoista. Urheiluautot eivät rajoitu pelkästään jenkkileffoissa nähtyihin autoihin – myös esimerkiksi Formula 1 -autot sekä JM eli jokamiesluokan-kilpailuissa käytettävät autot kuuluvat urheiluautoihin.

Miten urheiluauto eroaa tavallisesta henkilöautosta?

Urheiluauton ja tavallisen henkilöauton erot eivät rajoitu pelkästään niiden ulkonäköön, sillä myös moottorit sekä istuin asettelu ovat täysin erilaiset. Urheiluautot ovat suunniteltu niin, että jokaisella yksityiskohdalla yritetään parantaa auton suorituskykyä sekä maksimi tehokkuutta. Vaikka urheiluautokin voi näyttää luksukselta, edellytetään siltä kuitenkin hyvää ohjattavuutta sekä keveyttä – ne ovat muotoiltu usein aerodynaamisesti ja niillä on huomattavasti alhaisempi painopiste, kuin tavallisilla autoilla ja 5-paikkaisen auton sijaan ne ovat usein 2-paikkaisia. Moderneissa urheiluautoissa tosin saattaa olla myös paikat takana, mutta ne soveltuvat lähinnä vain tavaran säilytykseen tai lapselle istuttavaksi. Ennen perinteiset urheiluautot olivat takavetoisia, mutta nykyään sekä etu- että nelivetoisia urheiluautoja on olemassa. Urheiluauton suunnittelussa yksi oleellisimmista asioista on moottori. Sen asettelu- ja vetotapa vaikuttavat paljolti auton hallintaan, että ohjaukseen ja näiden asioiden huomioon ottaminen on tärkeää jo auton suunnitteluvaiheessa. Yleisimmässä asettelussa auto on takavetoinen ja moottori asetetaan auton eteen. Näin on menetelty ihan jokaisella aikakaudella ja kyseinen käytäntö onkin säilynyt urheiluautojen parissa pidempään, kuin tavallisten henkilöautojen. Tällaisia autoja ovat esimerkiksi Mazda MX-5 sekä Chevrolet Corvette.

Muitakin tapoja tietenkin on: keskimoottorisissa autoissa auto on edelleen takavetoinen, mutta moottori on aseteltu kuljettajan taakse eli kuljettajan sekä taka-akselin väliin. Keskimoottori vaikuttaa vain takarenkaisiin. Tämä asettelu on myös hyvin yleinen, mutta oikeastaan tunnettu vain urheiluautoissa. Keskimoottori-asetelmaa suosii esimerkiksi autonvalmistaja Ferrari.

Mistä urheiluautot saivat alkunsa?

Historioitsija Richard Houghin mukaan urheiluautojen historia vie niinkin kauas, kuin aivan 1900-luvun alkuun. Hough piti Mercedes Benzin valmistamaa 60 heppasta Mercedes Simplex -autoa ensimmäisenä urheiluautona historiassamme, joka valmistettiin 1903-1904. Autoa ei silti luokiteltu kilpa-autoksi Mercedes 35 heppasen tavoin. Kyseisellä autolla ajettiin kuitenkin vuonna 1903 järjestetyn Gordon Bennett Cupin voittoon belgialaisen kilpa-ajaja Camille Jenatzyn toimesta sen jälkeen, kun varta vasten kisoja varten suunniteltu 90 heppanen kilpa-auto menetettiin tulipalossa. Näihin aikoihin Englannissa julkisten teiden nopeusrajoitus oli vaivaiset 32 km/h, joten loogisesti urheiluautoille ei ollut kysyntää. 1907-luvulla asioihin tuli muutos, kun moottoriurheiluun tarkoitettu 4,5 km rata Brooklands rakennettiin. Rata oli maailman ensimmäinen moottoriurheiluun tarkoitettu rata, joka antoi autonvalmistajille, kuten Talbotille sekä Sunbeamille, jalansijaa markkinoille.  Tästä huolimatta urheiluautot alkoivat tulla kuuluisaksi vasta 1920-luvulla. Ensimmäisen kerran urheiluauto käsitteenä mainittiin lontoolaisessa The Times -lehdessä 1919. Amerikassa käsitettä käytettiin vasta 1928-luvulla. Urheiluautot perustuvat 1920-luvun tourer-autoihin, että roadster-autoihin. Tourer-autolla tarkoitetaan avomallista henkilöauton koria, jossa on vähintään neljä paikkaa. Roadster on taas alun perin pohjoisamerikkalainen termi avoautolle, jossa on kaksi paikkaa. Tämänkaltaisilla autoilla kisattiin ensimmäisiä ralleja, kuten Herkomer Cup, Monte Carlo sekä Prince Henry Tour.

Mistä urheiluautot saivat alkunsa?

Urheiluautoa on käsitteenä määritelty kautta aikojen, eikä sille loppujen lopuksi voi edes vetää tarkkaa viivaa. Kaikki perustuu jokaisen henkilökohtaiseen näkemykseen siitä, mitkä autot luokitellaan urheiluautoiksi ja mitkä haluaa rajata pois. Joka tapauksessa jo ensimmäisten autojen aikaan oli selvää, että: ‘’ihmiset tulevat aina löytämään tapoja saadakseen auton kulkemaan lujempaa ja näyttämään kauniimmalta’’.

 

 

 

 

Comments are closed.