ULKONÄKÖ KULKEE SUUNNITTELIJAN MUKANA

BMW X6 on herättänyt automaailmassa erilaisia mielipiteitä. Tavallisen katsojan silmin se ole koskaan ollut liian hieno auto, ja sen vahva edeltäjä X5 olikin paljon maskuliinisempi ulkonäöltään kuin hellä, ehkä jopa enemmän naisille kuin miehille suunniteltu X6. Vahvoille ja itsevarmoille, mutta naisille kuitenkin.

ULKONÄKÖ KULKEE SUUNNITTELIJAN MUKANA

Yhden Suunnittelijan Tarina

X6:n ulkonäön on luonut belgialainen suunnittelija Pierre Leclercq, joka opiskeli suunnittelua Kaliforniassa vuoteen 1998 saakka ja sen jälkeen keräsi kokemusta Fordille kuuluvissa peltiateljeissa Zagato ja Ghia. Maailmassa hän tuli kuuluisaksi BMW-uransa aikana, joka kesti vuodesta 2000 vuoteen 2013 ja jonka aikana hän vastasi X5 ja X6 ulkonäöstä, ehti työskennellä Rolls-Royce ja Mini -brändien kanssa ja BMW:n sporttimallien parissa eli M-sarjan autojen suunnittelussa.

Yhden Suunnittelijan Tarina

Vuonna 2013 Pierre siirtyi kiinalaiseen konserniin Great Wall Motors, joka valmistaa halvempia autoja enemmän aasialaisille markkinoille tarkoitettuina. Great Wallin porukat saivat houkuteltua Leclercqin palvelukseensa piirtämään sitä, mikä onnistuu suunnittelijalta parhaiten: crossovereita. Ei ollut mikään yllätys, että Pierren siirryttyä töihin kiinalaiseen firmaan, sen autot alkoivat näyttää enemmän aristokraatti-mallisilta ja saivat hyvää menestystä ainakin kotimaassaan. Jonkun verran kiinalaisen merkin autot alkoivat muistuttaa isompia bemareita, mikä myös kuuluu asiaan: Pierren kynän alta on tullut niitä useampi ja tottumuksesta ei pääse niin helposti irti kuin ehkä haluaisikin. Ulkonäön yhtäläisyys bemareiden kanssa ei kuitenkaan kiinalaisten mielestä ole huonoa vaan toisinpäin.

Siirto Toisen Jälkeen

Vuoden 2017 syyskuussa Leclercq siirtyi Kian palvelukseen, missä hänen oli tarkoitus vastata koko malliston pitkän tähtäimen strategiasta, mutta yhteistyöstä tuli yllättävän lyhyt ja vuoden kuluttua, 25 syyskuuta 2018 Citroenin edustajat ilmoittivat saaneensa tiimiinsä 46 vuotta vanhan belgialaiskaverin pääsuunnittelijan rooliin. Mitkä syyt vaikuttivat Kia-yhteistyön päättymiseen ja minkä takia Pierre siirtyi niin nopeasti ranskalaisen automerkin palvelukseen, jää vain arvattavaksi.

Koko tilanne saattaa vaikuttaa epäkohteliaalta, mutta toisesta näkökulmasta katsottuna se on hieno: suunnittelijan mukana siirtyy aina hänen kynänsä, ja jokaisella suunnittelijalla on olemassa omat tapansa ja suuntansa. Se, mitä Pierre ehti tehdä Kian hyväksi, tulee esille vasta vuoden tai parinkin kuluttua, sillä auton ulkonäön suunnitelma hyväksytään aina alkuvaiheessa ja vasta sen jälkeen insinöörit ryhtyvät työhön: tarkistamaan ilmadynamiikkaa, osien mahtuvuutta ja koko paketin toimivuutta. On autojen suunnittelussa ja tuotannossa paljon muitakin nyansseja, mutta alkusuunnittelu, niin sanottujen konseptien kehittäminen jää aina ensimmäisen suunnittelijan vastuuksi. Sekin, miten Pierre tulee vaikuttamaan Citroenien ulkonäköön, paljastuu meille tavallisille ihmisille vasta parin vuoden kuluttua, mutta Leclercqin suunnittelemat konseptit saattavat näkyä jo vuoden 2019 keväällä Genevan autonäyttelyssä.

Liikkuvuus Tuo Kilpailukykyä

Se kuulostaa aina hienolta, kun yksi sama ihminen pysyy yhden yrityksen palveluksessa kymmeniä vuosia. Kuulostaa se voi, mutta tosiasia on se, että tuore katse on aina iso askel suunnittelun ja tuotannon kehityksessä, ja sitä se on kaikessa tekniikassa autotuotannosta rakentamiseen. En voisi sanoa, että X5 ja X6 ovat hienoimpia näkemiäni bemareita, mutta se, minkä näköisiksi Pierre sai kiinalaisten tekemät crossoverit, kertoo huippusuunnittelijoiden liikkuvuuden hyödyistä erinomaisen paljon: alusta asti isot ja neliömäiset autot alkoivat näyttää nopeasti kehittyvän talousvaltion tuottamilta business-luokan ajoneuvoilta, ja kuluttajatkin osoittivat suurempaa kiinnostusta merkkiin heti siinä vaiheessa, kun saivat nähdä jotain kommunistimaailmaan kuulunutta tekniikkaa parempaa. Kun Pierre osasi nostaa jopa kiinalaisen merkin uudelle tasolle, asian pitäisi toimia myös ranskalaisen merkin kanssa – ja toivommekin sitä, sillä viime vuosien aikana Citroen ei ole asettanut markkinoille mitään huippuhienoja ja edellisistä malleista poikkeavia uutuuksia. Kia voidaan Pierren urasta todennäköisesti unohtaa ja merkitä pikkuvirheeksi.

Comments are closed.