TUUNAUS ALKAA JARRUISTA

Moni on kuullut ja sanonut, että kuka tahansa osaa painaa kaasupoljinta pohjaan, mutta harvemmat osaavat kontrolloida ajoneuvoa sen huippunopeuksissa ja nopeissa kiihdytyksissä. Ei ole mikään ihme, että oikea tuunaus alkaa jarruista ja alustasta, ja vasta sen jälkeen ruvetaan tekemään jotain virityksiä koneeseen päästäkseen suurempiin nopeuksiin ja lyhyempiin kiihdytysaikoihin.

Tuunaus Vai Vaihto?

Kun alla on sellainen auto, josta on saatu jo kaikki tehot irti ja kaikki sen potentiaali on käytetty, sen omistaja on todennäköisesti erittäin hyvä kaveri ajamaan ja käsittelemään kyseistä ajoneuvoa. En vieläkään ymmärrä, mihin perustuu tuunauksen aloittaminen, mutta omassa tapauksessani se perustui niin sanottuihin henkilökohtaisiin suhteisiini auton kanssa: kun se oli riittävän arvokas sielulle, sitä ei millään tahtonut vaihtaa tehokkaammaksi vaan yritti saada se toimimaan paremmin eli ainakin hyväksyttävillä tehoilla. En sanoisi, että kaikki investointini autoihin ovat olleet järkeviä, mutta kun kerran löytyi mielenkiintoa, himoa, aikaa ja rahaa – miksi ei? Tämän päivän mielipiteeni on enemmän ajoneuvon vaihdon puolella, mutta kai sekin johtuu vain siitä, että en tartu enää niin paljon kiinni omiin autoihin ja moottoripyöriin vaan käytän niitä tarkoituksen mukaan ja myyn pois.

Hevoslauma Kontrollissa

Asia, jonka ymmärsin heti ensimmäisen auton kanssa, oli erittäin simppeli: tehokkaalla autolla pitää olla kunnon alusta ja erinomaiset jarrut. Alustan pitää olla vähintään kunnossa ja mieluummin säädettävä, jonka saa jäykemmäksi serpentiiniajoja varten ja pehmeämmäksi kaupunkisiirtoihin. Missään ei saisi olla väljää, ja jokainen millimetri on korjattava, kun ajoissa käytetään auton konevoimia sataprosenttisesti. On hieno tunne ajaa hyvin laitettua ja huollettua autoa kun ei ole yhtään epävarmuutta siitä, että joku mekaanisista detaljeista pettää, ja voi keskittyä ainoastaan siihen, miten käsittelee vaihdelaatikkoa ja moottoria yhdessä tehokkaana parina.

Hevoslauma Kontrollissa

Jarruja koskevat täysin samat pointit. Ensinnäkin, niiden täytyy löytyä autosta ja mieluiten vielä toimia. Tarkoitan siis kaikkia jarruja – etu-, taka- ja käsijarrua myöskin, jolle on paljon enemmän käyttöä harrastusajoissa kuin kaupungissa, missä sen käyttö on suosittu vanhemmalla mäkilähtöongelmaporukalla. Jos jarruja käytetään tehokkaasti – ja näinhän niitä käytetään kun harrastetaan joitain muitakin ajoja kuin työmatkoja – kannattaa miettiä niiden tuulettuminen vakavasti. Usein auton alkuperäiset jarrulevyt ovat tuulettuvia, rei’illä ja kanavilla, mutta ne jäävät pois heti ensimmäisen vaihdon yhteydessä, kun halvempi valmistaja tarjoaa kooltaan sopivat levyt houkuttelevaan hintaan – mutta ilman tuuletusta. Saattaa vaikuttaa pieneltä asialta, mutta se on oikeasti tärkeä, sillä ajokokemus punaisiksi kuumentuneilla jarrulevyillä opettaa unohtaa säästämisen jarruissa heti ensimmäisellä kerralla. Jarrupaloissakin on autokaupoissa paljon valinnan varaa, mutta sielläkin hyllyn edessä seistessä pitäisi soida kellot päässä: millä siis aion säästää? Jarruillako?!

Sporttista Kamaa

Tuunattuja jarruja ja iskareita valmistaa useampi firma maailmassa, kannattaa löytää se oikea itselleen. Sen ei välttämättä tarvitse olla järjettömän kallis kuten esimerkiksi Brembo, vaan riittää kun se osaa hommansa. Jotkut valmistajat eivät löydy helposti, mutta tietävät, mitä tekevät ja minkälaisiin autoihin: asennettavuus, säädettävyys ja niin edelleen. Onneksi jotkut jarruvalmistajat varoittavat erikseen, että niiden valmistamat hienot 6-mäntäiset jarrut eivät mahdu kuin vähintään 17-tuumaisten vanteiden kanssa, mikä on myös tärkeää: kun jarrupaketti saapuu postiin ja himottaa asentaa ne uudet… itselläni kävi kerran tällainen tapaus, ja oli kyllä kivaa ostaa neljä uutta pyörää jarruvaihdon yhteydessä. Iskaritkin kannattaa valita varovasti ja lukea niiden lukemista, koska niiden jäykkyys saattaa tuntua ”ei ole koskaan liikaa”, mutta sitä voi oikeasti olla liikaa perheinkin säätö päällä.

Sporttista Kamaa

Comments are closed.