PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 1

Pariisi on romantiikkojen kaupunki. Se on kaunis kesäisin ja syksyisin, tosin keväällä tai talvella sitä ei jostain syystä suositella kaupunkilomakohteeksi. Omassa listassani Pariisi ei mahdu edes top-50 kaupunkeihin, ja olen matkustanut maailmassa ainakin jonkun verran.

Mersujen Taikaa

Mutta yksi syy saa minut menemään sinne taas jälleen – ja niin, että hiukset liikkuvat päässä odotuksen jännittävinä hetkinä. Kyse on vuosittain järjestettävästä Motor Show:sta, joka järjestetään joka toinen vuosi Pariisissa ja joka toinen vuosi Frankfurtissa. Vuonna 2018 näyttely alkaa 4. lokakuuta ja kestää kokonaiset 11 energiaa ja tehoa täynnä olevaa päivää. Minkä takia sinne pitäisi mennä, jos ehtii ja mitä siellä tulee olemaan nähtävissä tänä vuonna?

Mersujen Taikaa

Huomion arvoisia autoja Mercedes-Benz esittää näyttelyssä vuonna 2018 kolme. Ensimmäisenä on merkin A-luokan porrasperä, viralliselta nimeltään A-Class Sedan, joka on teknisesti hyvin pitkälle samanlainen aikaisemmin tänä vuonna esitetyn viistoperän kanssa. Näyttelyyn saapuva kappale on malliston kukkaroystävällisin ja ehtii tulemaan Euroopan markkinoille vielä kuluvan vuoden aikana. Kone on siinä yksinkertainen 1.3 litrainen, ja siinä on olemassa mahdollisuus kytkeä puolet sylintereistä moottorin työstä pois. Kyseisen mahdollisuuden tarkoitus jää meikäläiselle hyvin salaperäiseksi, mutta kai merkin insinöörit tietävät hommansa. Vaihtoehtona on myös 1.5 litran kone, joka on hieman edellä mainittua 163 hevosvoiman moottoria tehokkaampi ja on diesel-käyttöinen. Laatikoissa on valinnan varaa hyvin vähän: vaihtoehtoina on 7-vaihteinen robotti kahdella kytkimellä tai kuusivaihteinen manuaali, joten valinta on itse asiassa jo valmiiksi tehty – manuaalihan se on. Vuoden 2018 A-Class Sedanin tuotanto on järjestetty Saksaan ja Meksikoon. Toinen mersujen maailmasta näyttelyyn saapuva malli on Mercedes-Benz GLE, joka on jo pitkään ollut BMW X5:n kova kilpailija. Tänä vuonna siitä on tullut vielä sporttisempi ja digitaalisempi: perinteinen paneeli on vaihtunut kahteen näyttöön, vanhanaikainen Comand-mediajärjestelmä on korvattu MBUXilla (Mercedes-Benz User Experience), ja ohjauspyörään on tullut kosketuspaneeleja. Maasturista on nyt tullut aikaisempaa versiota kevyempi, sitä on saatavilla sekä neljän että kuuden pöntön turbokoneella ja tulevaisuuteen katsoen siitä on lisäksi tulossa hybridimalli ja aina niin odotettu AMG-versio: V8-koneella ja teholtaan yli 600 hevosvoimaa.

Kolmas saksalaisen premium-merkin näyttelyyn osallistuva malliuutuus on B-Class, joka tulee kuten aikaisemminkin muistuttamaan A-luokan autoa, mutta hieman isommaksi puhallettuna. Se tulee myyntiin eurooppalaisilla markkinoilla vuoden 2019 alussa ja siitä on tulossa sekä jo tuttuja 1.3 ja 2.0 litran bensakoneita että tulevaisuudessa valmistettavia hybridiversioita. Sisustaa ei olla muokattu paljon: digitaalivemputtimia lisättiin vain vähän ja siinä se. Ulkonäössä B-luokka on saanut malliston kehitykseen yleensä kuuluvia detaljimuutoksia, mutta ei siinäkään ole mitään merkittävää tapahtunut. Itse asiassa, jos olisin töissä Mersulla päättämässä mitä autoja tuon näyttelyyn, jättäisin uuden B-luokan kotiin tehtaalle: näyttelyssä pitää olla jotain uutta ja erikoista, eikä kukaan kaipaa sinne mitään vanhaa, hieman nykyaikaisemmaksi kehitettyä ajoneuvoa.

Bavarialaisten Temppuja

BMW:n saavutukset ovat tänä vuonna pienempiä. Näyttelyyn osallistuu vain kaksi autoa: uudistettu Z4 ja uusi, odotettu 3-sarjan porrasperä. Jälkimmäiseksi mainitussa onkin oikeasti tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan: sen ulkonäkö viittaa enemmän 5- kuin 3-sarjaan, se on ensimmäinen bemarin sarjatuotantoauto ”fiksuilla” iskareilla ja moottorit saatiin kehitettyä tehokkaammiksi. Sen enempää mallista ei bemarilaisilta kommentteja saatu, joten salaperäinen uutuus houkuttelee näyttelyyn peruskäyttäjänkin. Z4:n tapaus herättää vähemmän mielenkiintoa: virallisesti se on jo esitetty tänä vuonna Pebble Beach -näyttelyssä Kaliforniassa, mutta isolle yleisölle uusi Z4 näytetään vasta Pariisissa. Auto on saanut uuden, 3-litraisen rivikuutosen 340 hevosvoimalla ja sillä kiihtyy sataseen vain 4.6 sekunnissa. Uudistettu Z4 tulee myyntiin keväällä 2019.

Bavarialaisten Temppuja

 

Comments are closed.