PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 3

Eurooppalaisten Pariisissa esittämät mielenkiintoiset uutuudet loppuvat Skodan uuteen Kodiaqiin, jonka RS-versio on huomion arvoinen. Loput eurooppalaiset autot ovat ranskalaisia ja niistä voi saada tietoa joka kylän autokaupasta, joka myy asukkaille seudun ja kaupungin välisiin matkoihin sopivia kulkuneuvoja. Ei siis millään pahalla, mutta ranskalaisilla autovalmistajilla on vielä pitkä matka edessään todellisille automarkkinoille, missä arvostetaan laatua, käytännöllisyyttä ja ulkonäköä.

Isoin, Nopein, RS

Skoda on esittänyt ensimmäisen Kodiaqin syyskuun 2016 ensimmäisenä päivänä Berliinissä ja siitä tuli heti uusi kilpailija sellaisille autoille kuten Toyotan RAV4:lle ja Kia Sorentolle. Muuten Kodiaqista kommentoitiin, että siitä on tullut liian ”normaali”; samalla kuitenkin kehuttiin sen tilavuutta ja haukuttiin pientä USB-porttien määrää. Tänä vuonna Skoda esittää katumaasturistaan RS-version, josta on tullut nopein Kodiaq: kiihtyvyys sataseen on lyhyet 6.5 sekuntia. Maksiminopeudeksi ilmoitetaan 230 km/h, mikä Suomeen on enemmän kuin riittävä ja rehellisesti sanottuna riittää se Saksankin autobaanoilla. RS-versio on varustettu kaksiturbiinisella kahden litran diesel-koneella, jonka teholukema on 240 hevosvoimaa ja vetojärjestelmänä on tietysti neliveto. Se, mikä jää arvoitukseksi: minkä takia perusominaisuuksiltaan hyvän koneen pariksi on työnnetty robottilaatikko? Ja kahdella kytkimellä, tietysti. Tämä on ehkä ristiriitaisin auto, joita olen viime aikoina tutkinut, mutta ehkä siinäkin on insinöörien ajatuksen taikaa? Kodiaqin perusversiosta RS poikkeaa ulkonäöltään vain pienillä detaljeilla, 20-tuumaisilla renkailla ja sporttisella

Isoin, Nopein, RS

Uutta Aasiasta

Ensimmäistä kertaa elämässä kuulin vietnamilaisista autoista. Ei siis venäläisistä, ei kiinalaisista eikä edes norjalaisista vaan ihan oikeasti: vietnamilaisista. Ja niitähän näkyy tänä vuonna Pariisissa jopa kaksi eri mallia! VinFast tuo Pariisiin porrasperän ja maasturin. Autot ovat vietnamilaisen autotuotannon esikoisia, joten ehkä niiden kritiikkiä voisi toivoa pehmeäksi, mutta tuskin näin käy. Kummankin mallin ulkonäkö on suunniteltu italialaisen peltiateljeen Pininfarinan voimin, ja lopputyyli oli tulevien ja potentiaalisten asiakkaiden päättämä: sitä varten oli järjestetty äänestys, jossa valittiin kahdestakymmenestä ulkonäkövaihtoehdosta paras ja se sitten toteutettiinkin. Porrasperän perustaksi tuli BMW 5-sarjan kokemus ja maasturissa käytettiin saman bavarialaisen merkin X5:n insinöörien kehittämää tulosta – tosin kummassakin tapauksessa kyse on bemareiden vanhemmista sukupolvista. Myös koneissa ollaan hyödynnetty saksalaisten kokemusta ja niistä tiedetään, että hurjat aasialaiset 178 ja 230 hevosvoimaa tulevat toimimaan aina kahdeksanvaihteisen automaattilaatikon kanssa. Autojen sarjatuotannon pitäisi käynnistyä vasta syyskuussa 2019. Odotellaan innolla!

Uutta Aasiasta

e-Maailmaan Lisää Asukkaita

On näyttelyssä sähköautojakin esillä, jotka kuuluvat autotuotannon kehitykseen 2000-luvulla ehdottomana tekijänä. Kun toinen niistä, Peugeotin e-Legend on vasta konsepti, niin toinen nimeltään Kia e-Niro on jo oikea sähköauto, jolla pystyy kulkemaan yhdellä latauksella jopa 485 kilometriä. Mallin kone on samanlainen kuin Hyundain Ioniqilla (ai tällaisella taktiikalla Kia ja Hyundai halutaan erilaisiksi?) ja sen kiihtyvyys sataseen kestää 7.8 sekuntia. Ei mikään huippulukema, mutta kun puhutaan vasta kehittyvistä sähköautomarkkinoista ja ympäristöystävällisyydestä yleensä – riittää se. Tehoa siitä koneesta löytyy mukavat 204 reipasta heppaa ja muistetaan vielä, että sähköautoissa tehomomenttisuhde on yleensä paljon pienempi kuin polttoainemoottoreilla, ja momenttihan on kaiken liikkeen kuningas.

e-Maailmaan Lisää Asukkaita

Muuten koko näyttelystä voisi sanoa, että kun kerran suunnittelee Pariisin matkaa, kannattaa ajoittaa se tapahtumaan samaan aikaan Motor Shown kanssa – mieluummin kuitenkin niin, että viikko tulee olemaan päällekkäin ja viikko ilman näyttelyä. Samalla voisi muuten yhdistää kaksi asiaa: näyttää kiukkuiselle tyttöystävälle romanttinen Pariisi-meininki ja samalla nauttia siitä, minkä takia sinne ollaan tosiasiassa menty: automaailman uutuuksista.

 

Comments are closed.