PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 2

Kaksi saksalaista autovalmistajaa, jotka ovat enemmän suosittuja kuin jo mainitut Mercedes-Benz ja BMW, tuntuvat keskittyvän enemmän tuotantoon kuin näyttelyihin: nimittäin, Audilta ja Volkswagenilta ei ole tulossa näyttelyyn kuin yksi auto per merkki. No, siinä on järkeä: valmistajien insinööreillä ja muulla henkilökunnalla on varmasti paljon mielenkiintoisempaa tekemistä kuin autojen virittäminen koko maailmassa merkittävään näyttelyyn.

T-Cross ja TT

Volkswagen esittää uuden T-Cross -maasturin, joka on rakennettu… khm, yllätys! Volkswagen Polon pohjalta. Tyyliltään se taas viittaa suurempaan maasturiin nimeltään T-Roc. T-Crossia pidetään joka paikan autona, vähän samanlaisena kuin Volvon uusi V60 Cross Countrya, jolta sekä metsäajot että vuoristoserpentiinit onnistuvat erinomaisesti. Uusi T-Cross valmistetaan Espanjassa ja se tulee myyntiin vielä vuoden 2018 puolella, joten meidän paikallisporukatkin pääsevät vielä toivottavasti testaamaan uuden maasturin ominaisuuksia talvikeleillä. Koneista on T-Crossilla vaihtoehtoja: kolme- ja neljäsylinterisiä bensiini- ja diesel-käyttöisiä turbomoottoreita. Parhaat kokoonpanot tulevat olemaan nelivetoisia. Audi on ollut salaperäisin saksalainen merkki koko näyttelyssä. Uuden TT-mallin tekniset ominaisuudet pidetään vieläkin salassa, mutta huhujen mukaan koneet tulevat pysymään samanlaisina: Audin TT-malleja saa tällä hetkellä 2.0 litran bensiinikäyttöisellä turbokoneella tai 1.8 koneella, josta on saatavilla sekä bensiini- että diesel-versio. Uudistettu TT saa lisäksi uudet, toivottavasti hienommat ilmanottoaukot, siinä uudistuu optiikka ja puskuritkin muuttuvat. Omasta mielestäni saisivat siellä muuttua helmatkin, mutta se päästään kohta näkemään. Kivana lisänä uutuuteen ovat uusi mediajärjestelmä ja elektroniset turvallisuusjärjestelmät. Muuta tietoa ei tulevasta Audista ole vielä vapaasti saatavilla, joten TT on odotusten lukemissa samassa linjassa uuden BMW 3-sarjan kanssa.

Viva Italia!

Italialaiset ovat vihdoin viimein saaneet kaksi vuotta vanhan konseptinsa Seat 20V20:n kehitettyä sarjatuotantoautoksi. Lavalle ilmestyy maasturi nimeltään Tarraco, jonka nimi viittaa muinaiseen espanjalaiseen kaupunkiin. Vaikka Seat on meille enemmän tuttu pienten autojen valmistajana, tällä kertaa asia ei ole ihan näin: auto on 7-paikkainen, se on rakennettu Volkswagenin MQB-pohjalle ja korvaa jatkossa merkin Alhambra-mallin. Liikkuu huhuja, että uusi Seat Tarraco on niin hieno ja hyvä, että sen suoraksi kilpailijaksi tulee jo ajat sitten nimensä ansainnut Nissan X-Trail. Se jää tutkittavaksi myöhemmin, mutta tämän hetken tiedoista on saatavilla seuraavaa: koneita tulee olemaan sekä bensiini- että diesel-käyttöisiä, ja bensakoneissa on valintaa 1.5 ja 2.0 litran vaihtoehdosta, kun dieselit ovat kaikki kahden litran moottoreita. Bensiinikoneet ovat turboja kummassakin vaihtoehdossa. Vedon pystyy myös valitsemaan joko etu- tai nelivedoksi eli ei ole valinnan varaa tässäkään, koska neliveto ratkaisee. Hinnat alkavat 30 tuhannesta eurosta ja päättyvät todennäköisesti vain tulevan käyttäjän ja valmistajan mielikuvitukseen tilattavista lisävehkeistä riippuen.

Viva Italia!

Kaipaisiko Jotain Muuta Vielä…

Tässä vaiheessa sanoisin, että kaikki Euroopan mielenkiintoiset uutuudet on käyty läpi, mutta se on vain oma mielipiteeni. Näyttelyssä on mukana sekä eurooppalaisia että aasialaisia autoja, ja niistä on enemmän sanottavaa kuin mistään muista, koska kaikki tiedämme, mitä ovat volkkarit, audit, bemarit ja mersut, mutta harvempi meistä ymmärtää pösöistä, citroeneista ja aasialaisten kehittämistä ajoneuvoista. Se, mikä on todella mukavaa huomata tulevan näyttelyn osallistujissa, on polttoainepohja: vaikka autotuotanto liikkuu hitaasti mutta varmasti sähköautojen tulevaisuuteen, maailmassa osataan vielä tehdä hyviä polttoaineella toimivia yksilöitä. Ehkä niiden kausi ei tule olemaan mikään pitkä, mutta pääsee vielä haistamaan päästöjä omassa autotallissa – ja naapurin tallissa todennäköisesti myös…

Comments are closed.