Parhaat urheiluautot

Urheiluauto on autotyyppi, joka on suunniteltu urheilullisen näköiseksi ja nopeaksi. Varsinaisia muita vaatimuksia urheiluautoilla ei ole.

Parhaat urheiluautot

Yleensä urheiluato on kaksipaikkainen ja siinä on kaksi ovea. Vaikka yleensä auto on kaksipaikkainen, silti takana voi olla myös kahdelle hengelle istuintila. Siinä tapauksessa paikat ovat paljon pienemmät, kuin tavallisessa autossa. Yleensä urheiluauto on takavetoinen ja moottori on sijoitettu eteen konepellin alle. Ajotuntuman on oltava tämäntyyppisessä autossa hyvä. Joissain määrin urheiluautoja käytetään pelkästään autourheilussa, kuten formuloissa ja ralleissa. Yleisin tunnetuin urheiluauto merkki on saksalainen Porsche. Porsche on kuitenkin valmistanut autonsa niin, että moottori sijaitsee takana. Tunnetuin Porchen urheiluautonmalli on 911.Tämä malli on matala ja siinä on kaksi istuinta edessä. Takana on pieni takapenkki, jossa on istumapaikat kahdelle hengell. Porschesta on tehty avomalleja, sekä umpikattoisia. Tätä Porschen mallia valmistetaan edelleen ja siitä on tehty kokonainen Porsche-sarja. Sarjasta on tehty kuusi erilaista mallia. Ominaista sarjan malleille on edelleen sama muotoilu, mutta moottoriin ja sisätiloihin on tehty muutoksia ja parannuksia.

Jaguar on brittiläinen autonvalmistaja. Vanhimmat Jaguar autot ovat malleiltaan niin sanotusti ”pikku-autoja”. Ensimmäinen E-type mallin auto on esitelty vuonna 1961. Auto oli sulavalinjainen ja siinä oli pitkä ja matala keula. Kupujen alle piilotetut etuvalot antoivat siitä todella sporttisen vaikutelman. Tässä mallissa oli muuttuvakurkkuinen kaasutin, jonka ansioista huippunopeus oli 240 km. Kiihtyvyys oli 0-100, runsaassa 7 sekunnissa. E-Typestä on tehty kaksi erilaista korimallia: umpinainen ja kovakattoinen coupè-malli ja avonainen cabriolet. Jaguar on erittäin tunnettu myös kilpa-autoista. Lamborghini on italialainen autonvalmistaja, joka valmistaa urheiluautoja. Alunperin Lamborghini on valmistanut traktoreita, mutta toiminta myytiin pois vuonna 1972. Traktoritehtaan perustaja Ferruccio Lamborghini omisti Ferrari-merkkisen urheiluauton, mutta ei ollut tyytyväinen siihen. Niinpä hän valitti asiasta auton valmistajalle, jonka mielestä autossa ei ollut mitään vikaa, vaan ainoastaan ajajassa. Tästä suivaantuneena Ferruccio alkoi suunnitella Lamborghinia. Ensimmäinen malli Lamborghineista oli coupè-malli ja se tuotiin esille autonäyttelyssä vuonna 1964. Huippunopeus tässä mallissa oli 250km/tunnissa. Se oli teknisesti ja suorituskyvyltään parempi, kuin Ferrari. Lamborghini valmisti ns. “super auton”, se esiteltiin autonäyttelyssä vuonna 1965, nimeltään Miura. Miura mahdollisti 350 hevosvoiman ja huippunopeus saatiin V12-moottorin ansiosta 280km/tunnissa. Lamborghini esitteli vuonna 2007 tehokkaimman ja kalleimman, koskaan valmistamansa auton, Rèventlonin, jota on valmistettu vain 20 kappaletta ja sen hinta yhdelle autolle on noin miljoona euroa. Ferrarin takana on italialainen Enzo Ferrari. Ferrarin valmistamia urheiluautoja, käytetään paljon myös F1-ajoneuvoina. 1987 vuonna valmistettiin juhlamalli F40, se oli ulkonäöltään hyvin Porschen kaltainen ja sitä onkin kehuttu kauneimmaksi koskaan valmistetuksi Ferrariksi. Ferrari on saavuttanut ennätyksen maailman nopeimmasta sarjavalmisteisesta autosta ja päätynyt Guinness World recordsiin. Ferrari F40 on viimeinen Ferrarin valmistama malli ja sen hinta on noin 800 000 euroa.

Rikkaiden auto

Nykyiset autoharrastajat hakevat itselleen vanhoja ja alkuperäisiä automalleja. Niissä on erikoisia yksityiskohtia ja sen vuoksi ne kiinnostaa. Harvemmin tulee kadulla samanlaista autoa. Uudet ja käytetytkin urheiluautomallit ovat hinnakkaita ja niihin on harvoilla oikeasti varaa. Hinnat pyörivät jopa sadoissa tuhansissa euroissa. Mikäli vanhat mallit kiinnostaa ja osaat kunnostaa autoja, kannattaa tutkia automarkkinoita. Sieltä nimittäin voi löytää pilkkahintaan klassikoita. Tämän alan harrastajia löytyy ympäri maata, jotka mielellään jakaa neuvoja, vinkkejä ja fiiliksia internetin keskustelupalstoilla. Aiheeseen liittyen on myös paljon tapahtumia, sekä ulkomailla, että kansainvälisesti.

Comments are closed.