Mikä tekee saksalaisista autoista edelläkävijöitä?

Autonvalmistaja maita on lukuisia ja jokainen niistä valmistaa autonsa erittäin hyvin. Osassa maista se vain tehdään paremmin, kuin osassa. Tämä pätee saksalaisiin autoihin. Saksalaiset automerkit ovat tunnetusti maailman parhaimpia ja kestävämpiä, ne on valmistettu monimuotoisiin ilmastoihin. Ne kestävät hyvin pakkaset kuin kesän helteetkin, joten niitä voidaan käyttää huolettomasti missä päin maailmaa tahansa. Saksalaiset autot ovat tunnetusti kaikkein pitkäikäisimpiä ja niiden moottorit usein kestävimmistä päistä. Mikä tekee sitten saksalaisista autoista parempia? Tämä onkin kysymys, joka pyörii monien mielissä. Tähän on myös vaikea vastata, nimittäin tekijöitä on useita. Ehkä se on saksan monipuolinen ilmasto, joten valmistajat ovat tottuneet vaihteleviin keleihin. Tämän ansiosta he myös pystyvät valmistamaan autonsa erittäin monipuolisesti, koska tietävät henkilökohtaisesti mitä autolta vaaditaan missäkin kelissä. Tai sitten se on vain Saksan kehittynyt teknologia, joka antaa resurssit valmistaa kaikkein kestävimpiä autoja. Yksi on myös varmasti se, että Saksassa ei valmisteta maailman nopeimpia tai tehokkaimpia autoja. Saksalaiset autonvalmistajat haluavat panostaa enemmän laatuun, kuin luksukseen. Tällöin autoista pyritään tekemään mahdollisimman kestäviä suurien nopeuksien tai tehojen sijaan. Saksalaiset autot ovatkin pääasiassa luotu peruskuluttajille, jotka haluavat autoltaan mahdollisimman pitkää ikää. Tämän valmistajat tietävätkin ja siihen he panostavat. Saksalaiset autot valmistetaan edelläkävijöiksi peruskuluttajien tarpeisiin. Niissä on kaikki perusluksukset mitä kuluttaja voi tarvita, pitkän käyttöiän lisäksi.

Saksan autoteollisuus

Saksassa autoteollisuus on yksi tärkeimmistä aloista

Saksassa autoteollisuus on yksi kaikkein merkittävimmistä aloista ja se työllistää suuren osan Saksan väestöstä. Vuonna 2005 autoteollisuus työllisti 866 000 henkeä, joka kasvaa jatkuvasti. Uusille autoille on jatkuvasti enemmän kysyntää, joten teollisuuden ala kasvaa myös jatkuvasti. Nykyään autoilta vaaditaan jopa enemmän teknologiaa, jotta niistä saataisiin mahdollisimman ympäristöystävällisiä. Tämä taas vaikuttaa siihen, että uusien autojen kehittäminen on jatkuvasti haasteellisempaa, jolloin mukaan tarvitaan vielä enemmän teknologian osaajia kehittämään autoista edelläkävijöitä. Saksa hallitsee koko Euroopan autoteollisuutta ja noin 30 prosenttia kaikista Euroopan kuluttaja autoista on kotoisin Saksasta, joka onkin todella suuri luku jos mukaan otetaan kaikkien muiden maiden prosentit. Saksaa pidetäänkin usein Euroopassa autojen kotimaana. Osana syynä tähän on se, että Karl Benz ja Nicolaus Otto olivat mukana kehittämässä ensimmäistä bensiinimoottoria 1870 – luvun lopulla. Ensimmäinen askel Saksan nousuun autoteollisuusmaana oli vuonna 1887, kun Benz valmisti ensimmäisen autonsa.

autoteollisuus Saksassa 1933

Saksan autoteollisuus kuitenkin koki myös kovia maailmanlaajuisen laman tultua 1930 – luvulla, mutta pääsi taas nousuun vuonna 1933. Tällöin monista visioista oli täyttää koko maa autoilla ja saada autoilu kansalaisten nousuun. Tällöin aloitettiin suuri massa-autojen valmistaminen, joka johtaa Saksan nykyiseen asemaan autojen edelläkävijämaana. Tällöin Saksaan luotiin myös kokonainen kaupunki autotehdasta varten, jossa sen työntekijät pystyivät asumaan ja käymään töissä jättimäisessä autotehtaassa. Tämä tehdas on nykyään Volkswagenin tehdas. Nimi sai alkunsa brittisotilaista, jotka nimesivät kaupungin Wolfsburgiksi. Toisen maailman sodan aikaan saksa kuitenkin jaettiin kahteen eri osaan, Itä-Saksaan ja Länsi-Saksaan. Itä-Saksassa kehitys polki paikallaan, nimittäin heillä ei ollut samoja valtuuksia kuin Neuvostoliiton alueella. Tämä aiheuttikin alueelle pienen pysähdyksen autoteknologian kehittämisessä. Autoteollisuus pystyi kehittämään vain yksinkertaisia autoja, joita valmistettiin kommunistien romahtamiseen asti. Nämä autot olivat riittämättömiä ja niillä oli suuria laatuongelmia. Tämä jäikin ihmisten mieliin pitkiksi ajoiksi. Länsi-Saksassa autoteollisuus kuitenkin kukoisti entiseen malliin ja siellä pystyttiin jatkuvasti valmistamaan toistaan parempia autoja. Sodan jälkeen Saksan autoteollisuus kuitenkin nousi koko maassa ja siellä ruvettiin kehittämään ripeästi uusia automalleja kuluttajien käyttöön.

Comments are closed.