ISO SAKSALAINEN TESLA VAI TURHA KAUPUNKIPAKU?

Tesla on kaikille tuttu sähköautojen tuotannon edelläkävijänä, ja sen perustaja Elon Musk näkyy uutisissa kadehdittavan usein muihin autovalmistajien johtajiin verrattuna.

ISO SAKSALAINEN TESLA VAI TURHA KAUPUNKIPAKU?

Vuosi 2018 ei ollut mikään paras Teslan historiassa, ja kaikki yhtiön omat ongelmat huomioon ottaen markkinoille tuli myös muita sähköautojen valmistajia. Yksi niistä on vanha tuttu Volkswagen, jonka nimen takana on iso diesel-skandaali muutama vuosi sitten ja tänä päivänä isot hienot suunnitelmat sähköautoihin ja niiden tuotantoon liittyen.

Vanhat Perustukset, Hienot Suunnitelmat

Volkswagen on kertonut suunnitelmistaan seuraavaa: vuoteen 2025 mennessä merkki tulee myymään miljoonan verran sähköautoja vuosittain. Aluksi suunnitellaan käynnistää neljän uuden mallin tuotanto Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa, eivätkä nämä sanat ole turhaa höpöttämistä: Volkswagen investoi suuria summia sähköautojen suunnitteluun ja tuotantoon, ja lähivuosien aikana siihen menee melkein yhdeksän miljardia euroa. Tänään ajankohtainen tutkittava auto on kuitenkin perusautoista jonkun verran poikkeava ja pyydämme lavalle: e-Crafter!

Uuttako Vai Eikö Uutta?

Kukaan ei olisi voinut edes arvata, että Volkswagenin ensimmäinen sähköauto tulee olemaan paku. Sen lisäksi vielä isompana yllätyksenä on tullut se, että sillä pystyy ajamaan latauksen jälkeen vain 100 kilometriä ja sen jälkeen pitää taas etsiä pistorasia. Muutenhan tämä auto on pieni, mutta hyvä askel sähköautojen tulevaisuuteen: pakettiauto Crafter on osoittautunut hyväksi ja toimivaksi, joten miksi Volkswagenin ei olisi pitänyt yrittää vaihtaa sen toimintaperiaatetta säilyttämällä kuitenkin käyttäjille tärkeimmät ominaisuudet? Saksalaiset arvioivat, että tämän pakettiauton ostajiksi tulevat enimmäkseen logistiikkaa harjoittavat firmat, kaupungin palveluosastot, ensiapu ja poliisi. Lisäksi se voi tulla erinomaiseksi ratkaisuksi tavalliselle työväelle, joka liikkuu usein esimerkiksi hälytysluontoisen työn merkeissä: yleensä tällaisessa työssä etäisyydet ovat pieniä ja mukana kuljetettavaa kamaa paljon. Putkimiehet ovat kertova esimerkki, varsinkin toiminimellä ammattiaan harjoittavat.

Teknistä Sisältöä

Alun perin e-Crafter on suunniteltu kuormien kuljettamiseen, mutta sen voi muokata myös matkustajille soveltuvaksi (tässä tulevat muistiin astetta pienemmät Transporter, Multivan ja Caravelle). Laatikko on yksivaihteinen (!) automaatti, joka on kehitetty nimenomaan pakuihin asennettavaksi. Peruskokoonpanosta löytyy vakionopeudensääkin ja hätäjarrutusjärjestelmä sekä niin tärkeät Suomessa penkki- ja tuulilasilämmitys. Lisärahalla saa etu- ja takakameran sekä pysäköintiapujärjestelmän nimeltään ParkPilot. Okei, se näistä pienistä, mutta mitä koneesta? Kone on normaalin nykyaikaisen pakun tapaan edessä ja tässä mallissa se toimii vain sähköllä. Kyseessä ei siis ole mikään hybridi vaan puhdasverinen ympäristöystävällinen sähköpakettiauto. Koneen teho on maksimissaan 136 kuumaa saksalaista hevosta ja momentti on erinomainen yllätys siihen nähtynä: kokonaiset 290 Nm. Tähän suhteeseen voi itse asiassa alkaa jo pikku hiljaa totuttaa itseään, sillä suuri momentti on sähköautojen ehdoton etu: kun bensa-autoissa puhutaan melkein samanlaisista teho- ja momenttilukemista, sähköautotuotanto muuttaa asian kokonaan ja vaikka teho saattaa tuntua riittämättömältä eikä pääse tarpeeksi lujaa, vääntö sen korvaa erinomaisesti. Helsingin parhaat kuskit ajavat pakuja, sen huomasin jo vuonna 2009 ja olen vieläkin samaa mieltä. No, e-Crafter tuottaa heille pettymyksen: maksiminopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa, mikä on saksalaisen valmistajan mielestä enemmän kuin riittävästi eli rajoitusta on turha edes yrittää kytkeä pois. Toisaalta mitä hitaammin ajaa, sitä vähemmän kuluttaa latausta, ja kesällä e-Crafterin yhdellä latauksella kuljettavaksi matkaksi Volkswagen ilmoittaa 173 kilometriä eikä se perustu valmistajan haluttomuuteen tekemään jotain parempaa vaan tilastotietoihin: keskimääräinen päivän aikana ajettava matka on pakettiautoilla 70-175 kilometriä, joten e-Crafterin pitäisi riittää niin Helsingissä kuin seudulla liikkuville putkimiehille ja pikkukuormaläheteille.

Comments are closed.