HUIPPUPROJEKTIT: KUN KÄDET KASVAVAT OIKEASTA PAIKASTA

Autoista on keksitty ja toteutettu vaikka mikä. Peruskyyditkin saivat välillä aivan uskomattomia piirteitä ulkonäköönsä ja käsittämättömiä tehokkuuksia konepeltien alle. Joskus homma rajoittui parannuksiin, joskus tuunailuun, harvemmin auton perusominaisuuksiin puuttumiseen ja harvin tapaus on ihan oman yksilön rakentaminen täysin puhtaalta pöydältä. Minkälaisia ne huippuprojektit ovat, joihin omistajien mielikuvitus oli riittänyt?

Kun Kansat Yhdistyvät

Yksi nuori jenkkiläinen driftari nimeltään Ryan Tuerck ja iältään vasta 33 vuotta ajaa Formula Driftissä, joten hänen himonsa autoihin on tietysti täysin ymmärrettävää. Hänelle syntyikin ajatus yhdistää kahden eri auton parhaat piirteet samaan kappaleeseen, ja siitä syntyi… Toyota GT86 V8 4.5 Ferrari. Siis japanilaiseen koriltaan hyvät piirteet omaavaan autoon työnnettiin italialainen kone, joka oli sitä ennen nostettu Ferrari 458 Italiasta. Projekti ei ollut ihan itse Ryanin toteuttama, vaan se tilattiin San-Diegon Huddy-Motorsport -firmalla, mutta insinööriajatuksena se on mainio. GT86:n alkuperäinen opposiittikone vei paljon vähemmän tilaa, kuin uusi V8, ja toteutusporukka joutui tekemään aika paljon muutoksia pienen Toyotan geometriaan saadakseen mahtumaan konepellin alle kaikki tarpeellinen. Mikä vielä mielenkiintoisempaa, pakokaasut ohjautuvat etupuskurin vasemmalle ja oikealle puolelle. Ennustetaan, että ”uudesta” autosta saa irti 570 heppaa, joiden kanssa kiihdytys sataseen ei kestä kuin 3,4 sekuntia.

Kun Kansat Yhdistyvät

Koko Perheen Harrastus

Jotkut pelaavat yhdessä sulkapalloa, jotkut retkeilevät, jotkut katsovat telkkaria. Kenen perheessä drag-ajot ovat koko perheen harrastus? Toyota on nimittäin luonut siihen erinomaisen mahdollisuuden. Auto on nimeltään DragQuoia, ja se rakennettiin Toyota Sequoian pohjalle NHRA Top Fuel -kilpailijan Antron Brownin tilauksesta hyväntekeväisyyskilpailua Toyota Racing Dream Build varten. Kun auton perusversio eli se alkuperäinen Sequoia painaa melkein kolme tonnia, sillä on 5.7 litran 381 hevosvoiman V8-kone ja sillä pääsee sataseen vajaassa seitsemässä sekunnissa… osaammeko kuvitella, mihin pystyy DragQuoia, jota on kevennetty 725 kilolla, teho nousi 650 heppaan ja koriakin ollaan muokattu ”hieman” enemmän dragiin soveltuvaksi? Ja niin, tärkein detalji: jotta auto pysyisi vieläkin perheautojen piirissä, siihen asennettiin neljä racing-istuinta viiden kiinnityspisteen turvavöillä ja, mikä oikeasti tärkeintä, lapsen turvaistuin.

Koko Perheen Harrastus

Kuuma Volkkari?

Golf on aina ollut hyvä auto kaikenlaisiin projekteihin. Ja saksalainen tiimi Boba Motoring todistaa sen maailman tehokkaimmalla melkein kolmekymmentä vuotta vanhalla Golf 2:lla. Mikä on mielestäni aivan mainiota – se ei näytä yhtään veljiään tehokkaammalta vaan suhteellisen normaalisti säilyneeltä autolta. Kunnes kuljettaja painaa kaasujalkaa hieman alas… koska konepellin alla on 1233,7 hevosvoiman moottori, jolla on vääntöä 1094,3 Nm! Sillä pääsee sataseen 2.3 sekunnissa ja taakse jäävät supersport-moottoripyörät, kuten tiimi jo kerran sen tarkisti Golfin kilpa-ajossa Yamaha R1:n kanssa

Comments are closed.