AUDI, AINA TARKKAAN MIETITYILLÄ DETALJEILLA

Sähköautomarkkinoiden kehityksestä Audi ei voinut mitenkään tippua pois. Kyseinen saksalainen autovalmistaja on harvemmin koko planeetan edellä toteuttamassa uusien teknologioiden mukaisia suunnitelmia, mutta kun tapahtuu – silloin tapahtuu. Yksi konsernin tuoreimmista saavutuksista onkin uusi maasturi nimeltään Audi E-Tron, joka ehtii tulla myyntiin vielä vuoden 2018 puolella ja jonka hinta alkaa 80 tuhannen euron lukemasta.

Lisää Premium-luokan Sähköautoja

Audi E-Tron on jo kolmas huippubrändien kehittämä sähkömaasturi vuonna 2018. Maaliskuussa Jaguar esitti oman I-Pacen, ja elokuussa Mercedes paljasti EQC:nsä salaisuudet julki. Kaikki kolme sähkömaasturia tulevat mitä todennäköisimmin kilpailemaan Teslan Model X:n kanssa, joka on myynnissä jo vuodesta 2016. Itse tulin myös miettineeksi sellaista, että vaikka kuinka paljon arvostaisin Audeja ja olisin kyseisen merkin vanki, sähköauton valinta olisi ainakin vielä tänä vuonna osunut Teslaan ja siihen on kokonaiset kaksi syytä: sähköautot ovat Teslan rakas lapsi, kun Audilla ne ovat vasta niin sanottua muodin vaatimaa sivutuotantoa, ja toisena syynä on Elon Muskin kannustus. Mies on tehnyt oikeasti koko maailmalle merkittäviä saavutuksia ja arvostan häntä suuresti – ja uskon, että Teslat ovat yhtä huippuluokkaa tekniikassa kuin Falcon Heavy.

Kuten Aina: Kilpailijoita Hienompi

E-Tron saa energiaa liikkumiseen kahdesta tehokkaasta sähkömoottorista, jotka tuottavat yhteensä 360 hevosvoimaa ja momenttia kokonaiset 561 Nm – ja tämä siis normaalikäytössä, kun overboost-optio päällä koneista irtoaa 408 heppaa ja 660 Nm:ä momenttia, tosin tällaisilla lukemilla auto pystyy toimimaan vain minuutin. Koneet on sijoitettu etu- ja taka-akselille, eli auto on Audin parhaaseen tapaan nelivetoinen ja etu- ja taka-akselilla on melkein samanlainen määrä vääntöä, takana tosin hieman enemmän. Kooltaan E-Tronista on tullut jotain Q7:n ja Q5:n väliltä: uutuuden pituus on 4901 millimetriä, leveys – 1935 milliä ja takakonttikin on vähän pienempi kuin Q7:lla: ”vain” 660 litraa.

Kuten Aina: Kilpailijoita Hienompi

Ei se ilman Audin omia keksintöjä voinut olla. E-Tronilla on matalin ilmadynamiikka koko maasturiluokassa, ja saksalainen valmistaja selittää sen pelkästään sivupeileillä: uudella sähkömallilla peilien sijaan auton sivuissa on kamerat, jotka näyttävät takana tapahtuvan kuvan ovissa oleviin kameroihin. Niiden ulkonäkö herättää kyllä kysymyksiä, mutta kuvitelkaa, kun ei tarvitse rapata peiliä talvella? Lisäksi auton alusta on suunniteltu älykkääksi – niin, että se itse säätää itsensä tieolosuhteiden mukaan. Ja niin, se on pneumaattinen.

Sekalaista

Maailmassa testataan autoja muun muassa WLTP-syklissä. Se on reilut 23 kilometriä pitkä, kokeena ajettava matka, jonka aikana auto ajaa kaikissa yleisimmissä olosuhteissa: ensin siihen kuuluu yhdentoista sekunnin lämmitys, jota seuraa liikkuminen matalalla nopeudella imitoiden kaupungin ruuhkaa, keskinopeuksilla ja säännöllisillä pysähdyksillä liikkuminen pitää sisällään peruskaupunkitilannetta, jossa on liikennevaloja, ja lopuksi seuraavat nopeat kilometrit, joilla imitoidaan tavallista maantieajoa. Tässä kokeessa e-Tronin ilman latausta tapahtuva matka ennustettiin jopa 400 kilometriksi, mikä on aikamoinen saavutus saksalaisen sähkömaasturin esikoiselle. Myös älykkäät järjestelmät saattavat viedä ostajan sydämen: peruskokoonpanoon kuuluu tietysti mediajärjestelmä, huippustereot Audin tapaan (muistatteko, kun niihin vanhempiin premium-malleihin tuli Bose?), auton lataus- ja energiankäytön ohjausmahdollisuus älypuhelimella sovelluksen myAudi avulla, jonka voi yhdistää myös eri tekniikkoihin tai laittaa sisätilojen lämmitys päälle; lämpötilakin voidaan säätää erilaiseksi edessä ja takana, ja vakionopeudensäädin on suunniteltu adaptiiviseksi eli nyt ei tarvitse enää muistaa painaa jarrua tai kaasua liikennetilanteen mukaan maantiellä. Rehellisesti sanoen, vaikka suosinkin järjelläni Teslaa, ostaisin Audin. En ole varma tällaisen valinnan järkevyydestä, mutta en muista yhtään tämän merkin autoa, josta sanottaisiin että se on pelkkää romua. Odottelen vielä parin vuoden aikana asiakkaiden palautteita ja ei muuta kuin liikkeeseen – pitää vain hyväksyä se ajatus, että polttoainekoneista joutuu pikku hiljaa luopumaan.

 

Sekalaista

Comments are closed.