TUUNAUS ALKAA JARRUISTA

thumbnail

Moni on kuullut ja sanonut, että kuka tahansa osaa painaa kaasupoljinta pohjaan, mutta harvemmat osaavat kontrolloida ajoneuvoa sen huippunopeuksissa ja nopeissa kiihdytyksissä. Ei ole mikään ihme, että oikea tuunaus alkaa jarruista ja alustasta, ja vasta sen jälkeen ruvetaan tekemään jotain virityksiä koneeseen päästäkseen suurempiin nopeuksiin ja lyhyempiin kiihdytysaikoihin.

Lue lisää »

HUIPPUPROJEKTIT: KUN KÄDET KASVAVAT OIKEASTA PAIKASTA

thumbnail

Autoista on keksitty ja toteutettu vaikka mikä. Peruskyyditkin saivat välillä aivan uskomattomia piirteitä ulkonäköönsä ja käsittämättömiä tehokkuuksia konepeltien alle. Joskus homma rajoittui parannuksiin, joskus tuunailuun, harvemmin auton perusominaisuuksiin puuttumiseen ja harvin tapaus on ihan oman yksilön rakentaminen täysin puhtaalta pöydältä. Minkälaisia ne huippuprojektit ovat, joihin omistajien mielikuvitus oli riittänyt?

Lue lisää »

TOIMIIKO KARMA MYÖS AJONEUVOMAAILMASSA?

thumbnail

Välillä joiltakin meistä jäävät huonommat ajatukset ajattelematta ja huonommat teot tekemättä. Kun kyse on karmasta, se voi joskus olla viimeinen argumentti, joka saa meidät kieltäytymään jostakin tai tekemään jotain hyvää sen sijaan, että jättäisi sen tekemättä. Autokaupat, riippumatta kumman roolissa ollaan – ostajan vai myyjän – ovat erinomainen esimerkki karman toimivuudesta ja omatunnosta.

Lue lisää »

VANHOJEN JAPSUJEN TOTUUTTA

thumbnail

No niin, oma tapaukseni käytiin läpi. Laittelin Eclipseä kuntoon niin paljon kuin pystyin, tuunailin sitä mahdollisuuksien mukaan ja loppujen lopuksi päädyin töihin rakennustyömaalle, missä hyvin matalan Mitsubishin käyttö on ollut vähintään tyhmää – ja vaihdoin sen perusturvalliseen ja kestävään folkkariin, jolla ehdin kulkea pari kuukautta ennen kuin ajokortti meni hyllylle.

Lue lisää »

VANHOJEN JAPSUJEN TOTUUTTA

thumbnail

Niistä tehtiin elokuvia. Niitä rukoiltiin, arvostettiin ja rakastettiin. Niihin vaihdettiin taloja ja vaimoja, ystäviä ja muuta elämän sosiaaliseen osuuteen kuuluvaa tavaraa. Ne ovat vieläkin tietävän porukan suosiossa ja niiden tuning-varaosalistat ovat loputtomia.

Lue lisää »

PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 3

thumbnail

Eurooppalaisten Pariisissa esittämät mielenkiintoiset uutuudet loppuvat Skodan uuteen Kodiaqiin, jonka RS-versio on huomion arvoinen. Loput eurooppalaiset autot ovat ranskalaisia ja niistä voi saada tietoa joka kylän autokaupasta, joka myy asukkaille seudun ja kaupungin välisiin matkoihin sopivia kulkuneuvoja.

Lue lisää »

AUDI, AINA TARKKAAN MIETITYILLÄ DETALJEILLA

thumbnail

Sähköautomarkkinoiden kehityksestä Audi ei voinut mitenkään tippua pois. Kyseinen saksalainen autovalmistaja on harvemmin koko planeetan edellä toteuttamassa uusien teknologioiden mukaisia suunnitelmia, mutta kun tapahtuu – silloin tapahtuu. Yksi konsernin tuoreimmista saavutuksista onkin uusi maasturi nimeltään Audi E-Tron, joka ehtii tulla myyntiin vielä vuoden 2018 puolella ja jonka hinta alkaa 80 tuhannen euron lukemasta.

Lue lisää »

PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 2

thumbnail

Kaksi saksalaista autovalmistajaa, jotka ovat enemmän suosittuja kuin jo mainitut Mercedes-Benz ja BMW, tuntuvat keskittyvän enemmän tuotantoon kuin näyttelyihin: nimittäin, Audilta ja Volkswagenilta ei ole tulossa näyttelyyn kuin yksi auto per merkki. No, siinä on järkeä: valmistajien insinööreillä ja muulla henkilökunnalla on varmasti paljon mielenkiintoisempaa tekemistä kuin autojen virittäminen koko maailmassa merkittävään näyttelyyn.

Lue lisää »

PARIISI ON SYKSYLLÄ KAUNIS OSA 1

thumbnail

Pariisi on romantiikkojen kaupunki. Se on kaunis kesäisin ja syksyisin, tosin keväällä tai talvella sitä ei jostain syystä suositella kaupunkilomakohteeksi. Omassa listassani Pariisi ei mahdu edes top-50 kaupunkeihin, ja olen matkustanut maailmassa ainakin jonkun verran.

Lue lisää »

VOLVO: PERINTÖJÄ NOUDATTAEN

thumbnail

Hybridi- ja sähköautojen tuotantobuumissa Volvo esittää uuden farmarin V60 parhaissa merkin tavoissa kahdella konevaihtoehdolla: diesel-käyttöinen D4 tai bensalla toimiva T5.

Lue lisää »